Rommene
symboliserer verdener hvor vi oppbevarer det som ikke klarte - eller
det som ikke var ment å bli en del av virkeligheten og som
følger oss gjennom livet.
Når vi velger en vei, gir vi samtidig avkall på å
se hvor de andre veier fører. Vi må frivillig og ufrivillig
ta konsekvensene av våre valg. Det er ofte en tristhet over
det vi må forlate for å komme videre i våre liv.
Jeg prøver å utforske de skjøre grensene mellom
virkelighet, drøm og den indre verden. Hvordan opplevelser
beveger seg mellom forskjellige nivåer av virkelighet. Hvordan
noe som var gjemt bort plutselig gjør opprør og vil
over i en annen tilværelse. Hvordan en illusjon faktisk er
en bit av virkeligheten - et skinn av virkelighet.
Visuell inspirasjon:
-
Måten
uttrykkene blir presentert på er inspirert av magasiner,
av loft og kjellere. Det har alltid vært noe magisk og
samtidig skremmende ved disse mørke, lukkede og utilgjengelige
rommene i utkanten av huset, i utkanten av det daglige livet.
Rom hvor man finner objekter som av ulike grunner ikke blir
vist fram. Objekter som pakkes og gjemmes som systematiseres
og nummereres.
-
Er
opptatt av medisinske museer med store samlinger av menneskelige
misdannelser på krukker og glass. Museer hvor man ser
eksempler der naturen avviker og blir til en katastrofe for
mennesket.
-
Er
også opptatt av katolske altre. Altre som er viet til
Jomfru Maria, Helgener og hellige statuer av Jesusbarnet. Levninger
av Helgener som ligger under altre i glasskister dekket med
et lag voks, dukkeaktige. Jeg er opptatt av det komplekse ved
slike altre som gjør at de dras mellom det sødmefylte
og det overmodne og beske.
To tidligere utstillinger:
Av
utstillingene så langt vil jeg trekke fram to, Hå Gamle
Prestegard og Daisy'05.
Rommet på Hå var det ultimate rom for en ren og stram
utstilling.
Opplandsutstillingen Daisy'05 var spesiell på den måten
at vi 8 som deltok valgte utstillingssteder utenfor de tradisjonelle
galleriene. Mine ting ble stilt ut i et gammelt loft på Kapp
Melkefabrikk (Toten økomuseum).
Loftet var fylt med takstein og metalldeler. Noe ble ryddet bort,
noe ble igjen sammen med mine to grupper. De fleste vinduene ble
blendet, og besøkende fikk låne lommelykter for å
opplyse det de ønsket å se. De fikk da nær kontakt
med noe, mens andre deler ble liggende i mørket.
Man fikk en følelse av at det var objekter som ikke tålte
for mye beskuelse. Det blir litt som å åpne en eventyrbok
ved midnatt - hvor ting bytter plass og noe må skje.
Materialer/teknikk :
Figurer:
ståltråd, silkeorganza, tyll, perler, glitter, tape,
plast, glass, broderi, patinering.
Foto: enkelte foto i prosjektet er bearbeidet med sølvtråd,
glitter, silkeorganza, patinering |